با توجه به رشد و افزایش روز افزون شرکت های بیمه ای و گسترش و توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی امروزه این دو حوزه به شکل فزاینده ای در حال همکاری و تعامل با یکدیگر هستند؛ ظهور انواع وبسایت های فروش بیمه و وبلاگ ها و مجلات اطلاعاتی بیمه و نرم افزار های متناسب با آنها نمونه ای برای این تعامل و همکاری روز افزون است.

در این مقاله به بررسی این همکاری و انواع وبسایت های مرتبط با بیمه می پردازیم و در آخر نگاهی به یک وبسایت خوب درحوزه بیمه خواهیم داشت.

تقسیم بندی وبسایت های بیمه ای

وب سایت‌های مرتبط با صنعت بیمه را می‌توان به سه دسته کلی زیر تقسیم کرد:
۱) وبسایت شرکت‌های بیمه‌ گر
۲) وبسایت های فروش و خدمات بیمه ای
۳) وبسایت های اطلاعاتی و آموزش بیمه
۱) وبسایت شرکت‌های بیمه گر
وب سایت شرکت‌های بیمه گر به معرفی خدمات، شرایط و ویژگی‌های بیمه‌نامه‌ها می پردازد. مخاطبان این وب‌سایت‌ها نمایندگان و کارگزاران بیمه ای و بیمه‌گذاران هستند. خدمات الکترونیک شامل استعلام حق بیمه، دریافت فرم‌های پیش‌نویس و … بخشی از خدماتی هستند که شرکت‌های بیمه گر از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند.
۲) وبسایت های فروش بیمه
وبسایت های فروش بیمه وبسایت هایی هستند که تمرکز خود را روی فروش آسان و سریع بیمه گذاشته اند این سایت ها با خلاقیت های خاص و اهداف مشخص امکانات خود را برای رسیدن به این اهداف قرار داده اند بیمیتو، بیمه بازار و بیمه ماهان از جمله شرکت‌هایی هستند که اقدام به فروش آنلاین بیمه نامه کرده اند.
۳) وبسایت های اطلاعاتی و آموزش بیمه
این وبسایت ها در حوزه اطلاعات و مشاوره بیمه ای قرار دارند و به کاربر این امکان را می دهند که هر گونه اطلاعات را در حوزه بیمه ای به راحتی به دست آورند، امکان مقایسه خدمات بیمه‌ای شرکت های مختلف را داشته باشند و با انواع بیمه نامه و مزایای آنها آشنا شوند. علاوه بر این موارد روش‌های بازاریابی بیمه و راههای فروش بیمه نامه از جمله مواردی است که وب‌سایت‌های اطلاع رسانی و آموزشی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

روش ‌های ارائه اطلاعات بیمه ای انواع مختلفی دارد و می‌توان آنها را در دوسته کلی زیر تقسیم بندی کرد:

الف) اطلاعات خام(اولیه)
اطلاعاتی که بدون هیچ تغییر در شکل و یا فلسفه آن بازگو می شوند این اطلاعات کاربر کمتری را جذب می کنند و هر چه قابل اعتماد تر و کاربردی تر باشند کیفیت بهتری خواهند داشت.

ب) اطلاعات سازماندهی شده(فرآوری شده)
اطلاعاتی که از زبان کاربر ، به شیوه روایت ، خاطره و با خلاقیت هایی خاص و در ساختار های متفاوتی همچون موشن گرافی، اینفوگرافی، نمودار و … در سایت قرار می گیرد و کاربران بیشتری را جذب سایت می کنند و همچنین مدت زمان حضور کاربران در سایت را افزایش می دهند.

روش‌های درآمد زایی سایت های بیمه ای:

۱) تبلیغات

سایت های بیمه ای جدا از این که چه نوع سایتی هستند با استفاده از تبلیغات قسمتی از در آمد خود را تامین می‌کنند.

۲) قرار داد با شرکت های بیمه ای

بعضی از سایت های بیمه ای با بستن قرارداد با شرکت های بیمه ای و قبول انجام خدمات آن شرکت‌ها سهم خود را از آن شرکت دریافت می کنند و و با فروش مستقیم بیمه درآمد خود را تامین می کنند.

نکات قابل توجه برای مدیران وب سایت های بیمه ای

حضور پایدار برخط

یک کسب و کار اینترنتی باید همیشه و در همه حال پایدار و به روز باشد. در این مسیر کسب و کارها دچار اشتباهات مختلفی می شوند که به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

اشتباه ۱) عدم توجه به فرآیند و اهداف حضور در فضای مجازی

عدم توجه به روند کلی شرکت باعث دور شدن از اهداف و برنامه ها می شود و این شرکت فقط برای زمان کوتاهی آنلاین باقی می ماند و بعد از مدتی نابود می شود.

اشتباه ۲) عدم رعایت حق کپی رایت
اگر سایت شما با سایت دیگر حتی در اسکریپت های کار شده در آنها هیچ فرقی با هم نداشته باشند هر موردی به آن سایت اضافه کردن یک اشتباه استراتژیک است.

هر سایت باید مفهوم و معنای خاص خود را داشته باشد و آن را به بهترین نحو برساند اگر نمیتوانید وبسایت خود را از دیگران جدا کنید باید آن ایده را به کلی فراموش کنید.

اشتباه ۳) تمرکز بر سود

همه چیز باید متعادل باشد تمرکز بر سود، کیفیت، محتوا، طراحی و تعامل با کاربر. در یک کسب و کار اینترنتی همه چیز باید به گونه ای برنامه‌ریزی شود که ترکیب هایی از متغیر های بالا به صورت متعادل کنار هم چیده شوند و به کسب و کار اینترنتی پایداری بخشند.

اشتباه ۴) عدم آگاهی از موضوع بیمه

اگر سایت صرفا با داشتن اطلاعات فنی و بدون شناخت از مبحث بیمه برنامه ریزی شود راهی جز ویرانی نخواهد داشت
دلیل این ویرانی این است که اصل مباحث سایت در مورد بیمه است و در صورت اگاهی و اطلاع نداشتن از مباحث بیمه ای سایت مدت زمان زیادی پایدار نخواهد ماند
اکنون بدون توجه به مدلهای کسب و کارهای اینترنتی به معرفی مهمترین ویژگی‌هایی که باعث می شود وب سایتی کاربردی، جذاب و خاص باشد، می پردازیم:

۱) نام برند، دامین و لوگو مناسب

نام و لوگوی یک شرکت شناسنامه آن است و در واقع آغازی ترین پله و البته یکی از مولفه های تاثیر گذار بر آینده یک شرکت و یا سایت است.
تمام فعالیت ها و خدمات یک شرکت وابسته به برند و نام تجاری آن است . اگر زمانی یک وبسایت بر خلاف نام تجاری خود کاری را انجام دهد محکوم است به سقوط زیرا این امر به موفق شدن برند کمک نمی کند و مفهوم اصلی شرکت را از بین می برد.

۲) رابط کاربری (UI) جذاب

امکانات و رابط کاربری باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر جذب کاربران بیشتر، میزان ماندگاری و وفاداری کاربران فعلی را نیز افزایش دهد.

۳) توجه به تجربه کاربری(UX) در سایت

تجربه کاربری آسان از جمله مواردی است که میزان وفاداری کاربر را افزایش می‌دهد.

۴) فروش آسان بیمه

یک سایت خدمات بیمه ای خوب باید به گونه ای باشد که کاربر بتواند به راحتی و در کوتاه ترین زمان بیمه با پوشش های مد نظر خود را خریداری نماید.

۵) مشاوره رایگان در مورد بیمه

یکی دیگر از ویژگی های یک سایت خوب بیمه مشاوره رایگان و کاربردی به کاربران است تا کاربر بتواند با مقایسه بین انواع بیمه نامه ها و پوشش های مختلف، بیمه نامه مد نظر خورد را خریداری نماید.

۶) کامل بودن سایت

یک سایت ناقص باعث می شود که کاربران مدت زیادی را در سایت حضور نداشته باشند و این امر علاوه بر این که باعث شکست خوردن نام تجاری می شود بلکه برای بهینه سازی موتور های جست و جو (seo) نیز نامناسب است و موجب کاهش رتبه سایت خواهد شد.

۷) استفاده از تصاویر و فیلم ها در وبسایت

یک عکس به مراتب مفاهیم بیشتر و بهتری را از چند متن منتقل می کند. پس برای اینکه کاربران مفاهیم موجود در سایت شما را درک کنند بهتر است از عکس و فیلم های مرتبط با موضوع خود استفاده کنید.

۸) تعامل با کاربران

کاربر باید بتواند در هر زمانی با وبسایت ارتباط برقرار کند اگر این کار را نکرده اید، همین الان دوباره نگاهی به آن بیاندازید.

۹) جامع بودن در همه platform ها

معمولا ۴۰ درصد از کاربران وبسایت شما کاربرانی هستند که از وسایل همراه مثل تبلت و گوشی موبایل استفاده می کنند در نتیجه از دست دادن این تعداد از کاربران اشتباهی بزرگ برای کسب و کار شما خواهد بود.

۱۰) پاسخ سریع به کاربر

فرآیند های سایت شما باید به گونه ای باشد که کاربر هر چه سریع تر پاسخ سوالات خود را پیدا کند. هر چه این مقدار زمان کم باشد، شانس ماندگاری کاربر بالاتر است.

۱۱) جذاب در عین سادگی

کاربر به هیچ وجه نباید در سایت شما دچار سردرگمی شود. ایجاد دکمه ها و گزینه های زیاد برای کاربر باعث سردرگم شدن او خواهد شد.

۱۲) امکان جست و جو مناسب

کاربر باید بتواند در سریع ترین زمان ممکن مطلب مورد نظر خود را با یک کلیک جست و جو پیدا کند.

۱۳) داشتن برنامه بازاریابی اینترنتی

فعالیت حرفه‌ای اقتصادی در حوزه بیمه و کسب‌وکارهای اینترنتی مرتبط با آن بدون چشم‌انداز، استراتژی و برنامه شدنی نیست و احتمال شکست و به چالش خوردن آن افزایش پیدا می‌کند.
برنامه بازاریابی اینترنتی یکی از بدیهی‌ترین و ضروری‌ترین الزامات یک وب‌سایت بیمه است که بدون آن، آسیب‌پذیری وب‌سایت در محیط پویا و رقابتی و در حال تغییر بستر اینترنت بالا می‌رود و گاه از مهار خارج می‌شود.
همچنین، یک برنامه خوب بازاریابی اینترنتی، تضمینی برای کسب سود پایدار و تبدیل شدن به برندی موفق در حوزه فعالیت است.
اگر وب‌سایت شما، یک برنامه مکتوب و مدون بازاریابی اینترنتی ندارد، پیشنهاد می‌کنم اگر آب دست‌تان است زمین بگذارید و اقدام کنید.