بازاریابی یا مارکتینگ واژه‌ای است که امروزه بسیار به کار برده می‌شود. تقریبا در همه زمینه ها تبلیغات و بازاریابی صورت می‌گیرد. بازاریابی در صنعت بیمه از جمله مواردی است که می‌تواند بسیار مفید واقع شود. مارکتینگ به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که بازاریابی پارتیزانی یکی از انواع آن به شمار می‌رود. این مارکتینگ بر اساس استراتژی ارزان و آسان برای به دست آوردن سودهای کلان طراحی شده است. این روش که یکی از روش‌های تبلیغات است مبتنی بر یک بودجه کم می باشد. ما در این مقاله می خواهیم شما را با این نوع مارکتینگ و کاربرد آن در صنعت بیمه آشنا کنیم.

بازاریابی پارتیزانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بازاریابی به نوعی هنر عوض کردن عقاید مردم یا حفظ عقاید آنان در صورت همکاری با شماست. برای موفقیت در آن باید کاری کنید که مخاطبان نوع محصول خود را تغییر داده و یا محصولات جدید را وارد زندگی خود کنند.  بازاریابی پارتیزانی که ترجمه فارسی “گوریلا مارکتینگ” است روشی نامتعارف و نامنظم در تبلیغات می‌باشد.

مارکتینگ چریکی که اولین بار توسط شخصی به نام لوینسون مطرح شد، بر مبنای یک بودجه بسیار کم برنامه‌ریزی می شود. این گونه تبلیغات به گونه‌ای است که برخی از اوقات، مخاطب از وجود آن بی اطلاع است. به عبارت دیگر بازاریابی پارتیزانی یکی از انواع بازاریابی‌های پنهان است. در واقع مبتنی بر هیاهو و کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است.

برخی از افراد گمان می‌کنند که این بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و از لحاظ مالی کم توان مناسب است در صورتی که این گمان نادرست است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و پرتوان نیز به سراغ بازاریابی چریکی رفته و بسیار هم موفق بوده‌اند. برای مثال برند کوکاکولا برای بازاریابی خود از این روش استفاده کرده است. با اینکه این برند بسیار بزرگ و شناخته شده بود، باز هم این نوع از تبلیغات برای آن سودآوری زیادی داشته است. بازاریابی در صنعت بیمه می تواند از نوع بازاریابی پارتیزانی باشد چرا که با هزینه کم، سود زیادی نصیب شرکت‌های بیمه می‎‌شود.

از ویژگی بارز بازاریابی چریکی خلاق و غیرمنتظره بودن آن است. باید این خلاقیت به طوری باشد که باعث عکس العمل‌هایی مانند گریستن، تعجب کردن، خندیدن و غیره در مخاطبان گردد. این نوع از مارکتینگ دارای انواع مختلفی است که به بررسی آن در بخش بعدی می‌پردازیم.

انواع بازاریابی پارتیزانی

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، بازاریابی چریکی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در برخی جزئیات با هم متفاوت هستند. حال به انواع این مارکتینگ اشاره می‌کنیم.

  • بازاریابی چریکی مردمی
    این مارکتینگ کاملا بر مردم مبتنی است و هنگامی موفق است که بر ایجاد شکل‌گیری روابط با مخاطبین، تاکید دارد. این نوع بازاریابی صرفا بر ارتباط شخصی تاکید دارد نه انتشار پیام. بازاریابی در صنعت بیمه می‌تواند مردمی صورت گیرد.
  • مارکتینگ پارتیزانی محیطی
    بازاریابی پارتیزانی محیطی که نوعی از این تبلیغات است، برای مشاغلی مناسب است که در مرحله شناسایی برند هستند. از طریق مارکتینگ محیطی می توانید یک برند خاص را به طور غیر مستقیم تبلیغ کنید.
  • مارکتینگ چریکی ویروسی
    این نوع بازاریابی قابلیت پیش‌بینی ندارد و غیرقابل توقف است. بازاریابی چریکی ویروسی مانند ویروس عمل می کند. برای مثال شما به دو نفر درباره یک مطلبی می‌گویید، آنها نیز به چند نفر دیگر منتقل می‌کنند و همینطور ادامه پیدا می‌کند تا بینهایت. مانند شایعه‌پراکنی.
  • بازاریابی پارتیزانی حضوری
    این نوع مارکتینگ مانند نوع محیطی آن است. احتمال از یاد بردن کالایی که همیشه در معرض دید قرار می‌گیرد، بسیار کم می‌باشد. این نوع بازاریابی بر زنده نگه داشتن نام برند تاکید دارد. مارکتینگ پارتیزانی حضوری را در نمایش‌های تلویزیونی و یا تبادل نظر در نمایشگاه‌ها و بازارهای محلی می‌توانید مشاهده کنید.
  • بازاریابی چریکی پنهان
    یکی از جذاب‌ترین تبلیغات همین نوع پنهان آن است. در این نوع تبلیغ شخص متوجه نمی‌شود که در معرض تبلیغات قرار گرفته است. برای مثال نمی‌داند تا چند دقیقه قبل از خرید کالای مورد نظر، در حال ترغیب شدن به آن بوده است.

البته موارد دیگری برای بازاریابی پارتیزانی مانند پوستری و یا بسته دستمال کاغذی نیز وجود دارد. بازاریابی در صنعت بیمه می‌تواند به روش‌های مختلفی  انجام شود و اگر در این زمینه دقت لازم به عمل آید، فواید بسیاری برای همه دارد.

بازاریابی در صنعت بیمه و نیروهای اصلی در آن

صنعت بیمه یکی از صنایعی است که به طور کلی و حالت عادی بر محور بازاریابی استوار است. به عبارت دیگر صنعت بیمه جزء سلسله فعالیت‌هایی است که منجر به ارائه خدمات در زمان، مکان و به روشی مناسب برای رفع نیاز فرد می‌شود.

البته باید بدانید که که این‌گونه فعالیت‌ها در صنعت بیمه با توجه به شکل خدمت، باید عملا متوازن و در جهت حفظ توانگری بیمه‌گر باشد. (منظور از شکل خدمت در بیمه همان پرداخت خسارت است). بازاریابی در صنعت بیمه باید به صورتی باشد که ارائه خدمات و به خصوص انتخاب ریسک توسط بازاریاب و فروش، اول بقای بیمه‌گر را ضمانت کرده و بعد منجر به سودآوری بیمه‌گر شود.

با توجه به مطالبی که بیان کردیم می‌توان نتیجه گرفت که در صنعت بیمه نیروهای اصلی عبارتند از:

  • نیروهای بازاریابی
    این نیروها که باعث پویایی صنعت در سطح جامعه می‌شوند، ترجمان بازاریابی هوشمند و رقابتی در سطح صنعت هستند. اگر مدیریت این نیروها به درستی انجام پذیرد، صنعت بیمه دچار هرج و مرج در رقابت نمی‌شود.
  • نیروهای فنی
    وظیفه این نیروها، مدیریت ریسک شرکت‌های بیمه و ارائه خدمات محوری است. این وظایف به منظور پایش بقا و سودآور بودن شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد.

در صنعت بیمه ایران به دلیل عدم رویکرد رقابتی در اقتصاد دولتی، نیروهای مربوط به جریان بازاریابی در مقابل نیروهای فعال در جریان فنی، تشکل و رشد لازم را پیدا نکرده‌اند. بازاریابی در صنعت بیمه امروزه به سمت استخدام افرادی رفته است که قابلیت مدیریت شبکه‌های فروش و جذب مستقیم بیمه‌نامه را داشته باشند. و البته باید در قالب تحقیقات بازار به رقیبان خود نیز توجه لازم را بکنند.

سخن پایانی

صنعت بیمه از فعالیت‌های اقتصادی کلیدی هر کشور است که در اقتصاد نقش موثری دارد. چنانچه فعالان اقتصادی از جبران خسارت‌های احتمالی خود مطمئن باشند، بازار رقابت در کسب و کارها و مشاغل  وضعیت مساعدتری پیدا می‌کند. هنگامی که صنعت بیمه رونق داشته باشد، سایر فعالیت‌های اقتصادی نیز تقویت می‌شوند. ولی در کشور ما بیمه و صنعت آن از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. برای داشتن رونق اقتصادی باید بازاریابی در صنعت بیمه را تقویت کرده تا بیمه به جایگاه مناسب خود دست پیدا کند. جهت کسب اطلاعات در مورد انواع بیمه و چگونگی خدمات‌رسانی آنها باسایت بی بیم همراه باشید.   

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *